Disclaimer

Indberetningen til DLPI er "free of charts" for 2024, der vil ikke følge nogle bindinger, forpligtigelser eller gebyr ved at indberette. Tilmelding til DLPI følger senere.

Indberetningen til DPA i 2024 er et lovgivningskrav som alle omfattede virksomheder skal følge, dertil yder DLPI sin hjælp og vejledning. Det er miljøministeriet der har pålagt DPA ansvaret for modtagelse af indberetningerne.

 

Den 1. juli 2025 træder det udvidede producentansvar for emballager i kraft. Alle omfattede virksomheder af det udvidede producentansvar for emballage, skal i perioden fra den 1. april og senest 31. august 2024 registrere sig og indberette estimerede emballagemængder hos Dansk ProducentAnsvar (DPA). Virksomhederne skal registreres via CVR nr. og indberette deres estimerede emballagemængder for 2024. Registrering af virksomhed foregår med MitID Erhverv via her, som er åbnet den 1. april.

Se i lovgivnings bekendtgørelsen om registrering og indberetning af emballage her

 

Emballageaffald der skal indberettes i 2024

Der skal indberettes de estimere tilgængeliggjorte mængder emballage i 2024. Med afsæt i indberetning fra det samlede erhvervsliv vil DPA udarbejde en model for indsamling i 2025. Der vil således ikke skulle afregnes for de mængder, som virksomheden registrer for 2024, eftersom det udelukkende anvendes til opsætning af det fremtidige system. Det er først i 2025 at de emballagemængder virksomhederne konkret har tilgængeliggjort skal indberettes, hvor det også først er i 2025 der vil blive opkrævet gebyrer for det emballageaffald de gældende virksomheder genererer.

De omfattede virksomheder skal indberette følgende fraktioner:

  • Aluminium (Non-ferrous)
  • Glas
  • Jernholdigt metal (Ferrous
  • Mad- og drikkekartoner
  • Pap
  • Papir
  • Plast
  • Træ (hvor krav om indberetning til DPA af europaller først er gælder for 2025-indberetningen)

Alle fraktionerne skal indberettes i kg, hvor det skal indberettes om det ender som affald hos husholdnings- (B2C) eller erhvervsaffald (B2B). 

Dertil hvorvidt det enkelte emballageaffald sorteres som almindeligt affald, farligt affald eller som restaffald. Farligt affald og restaffald er kun gældende, hvis sorteringsvejledning siger det, ellers antages det som standart værende ”almindelig sortering”.

Der er regler for emballager, hvor der indgår to eller flere emballagefraktioner i produktet. Her gælder det, at det er den dominerende fraktion skal indberettes (det materiale som emballagen primært består af (vægtmæssigt)), hvis emballagen vel og mærke ikke kan skilles fra hinanden. (Eks: label på noget plast emballage som ikke kan skilles fra hinanden)

Hvis der forventes under 8 ton tilgængeliggjort emballage (den fastsatte bagatelgrænse), kan virksomheden vælge udelukkende at registrere det som en samlet mængde i kg, fordelt på henholdsvis husholdnings- og erhvervsemballage.

 

Genbrugsaffald

Emballager, som genbruges/tilbagetages 1:1 (fx europaller/palletanke), indgår først i indberetningen for 2025 og derved først blive defineret i fase 2 bekendtgørelsen. Et eksempel på genbrugsaffald ville være europaller, som forbruges, og efterfølgende tilbagebringes i et cirkulært system uden at blive omlagt.

 

DLPI kan ikke håndtere alle fraktioner 

 

DLPI opfordrer til at virksomhederne, som hjælp og vejledning i forhold til det lovfastlagte indberetningskrav til DPA, først udarbejder en indberetning til DLPI, inden der indberettes endeligt til DPA/myndighederne. Indberetningen til DLPI, vil bidrage til værdifulde informationer og opgørelser vedrørende mængder der skal indsamles, når producentansvaret I kræfttrædes den 1. juli 2025. (Obs: Indberetningen til DPA kan kun gennemføres "i et take" og der kan ikke foretages ændringer efterfølgende. Derfor er DLPIs indberetning en hjælp).

Indberetningen skal også ses som en vejledende hjælp til virksomheden, som efter indberetningen er fortaget, modtage en mail med en pdf-fil, hvori alle informationer til indberetningen hos DPA forekommer.